Компаніївка
Переглядів: 571

За сексизм у рекламі штрафуватимуть

sexism

 

«Шукаємо секретарку віком до 25 років». «Потрібен офіціант – неодружений молодий чоловік гарної зовнішності». За такі оголошення про вакансії тепер штрафуватимуть. 8 січня 2022 року в Україні набрав чинності Закон України від 10 вересня 2021 року №1750-IX «Про внесення змін до Закону України «Про рекламу» щодо протидії дискримінації за ознакою статі» (далі – Закон). Детальніше розповідає заступниця директора Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Херсонській області Олена Іпатенко.

Дискримінаційна реклама

Реклама дуже важлива у нашому житті. Вона не просто відображає, але й формує соціальні відносини, створює інформаційне середовище, яке транслює настанови соціальної поведінки. І дискримінаційні меседжі в рекламі – це заклики до неповаги, твердження про переваги або меншовартість певної групи людей.

Відтепер в Україні штрафуватимуть за демонстрацію у рекламі будь-якої переваги однієї статі над іншою, стереотипних ролей жінок та чоловіків, насильства за ознакою статі, тіла людини лише як сексуальний об’єкт.

У рекламі заборонено:

  • розміщувати твердження або зображення, які є дискримінаційними за ознаками походження людини, її соціального і майнового стану, расової та національної належності, статі, освіти, політичних поглядів, ставлення до релігії, за мовними ознаками, родом і характером занять, місцем проживання, а також такі, що дискредитують товари інших осіб;
  • розміщувати твердження або зображення щодо інтелектуальної, фізичної, соціальної чи іншої переваги однієї статі над іншою, щодо стереотипності ролі чоловіка та жінки (за винятком соціальної реклами);
  • принижувати гідність людини за ознакою статі (за винятком соціальної реклами);
  • демонструвати насильство за ознакою статі (за винятком соціальної реклами);
  • використовувати зображення тіла людини (частини тіла) виключно як сексуального об’єкта з метою привернення уваги споживача та/або посилання (слова, звуки, зображення) на сексуальні стосунки, що не стосуються рекламованого продукту чи способу його споживання (за винятком соціальної реклами).

У рекламі про вакансії забороняється:

  • пропонувати роботу лише жінкам або лише чоловікам, за винятком специфічної роботи, яка може виконуватися виключно особами певної статі;
  • висувати вимоги, що надають перевагу жіночій або чоловічій статі (крім випадків, визначених законодавством, та випадків специфічної роботи, яка може виконуватися виключно особами певної статі).

Кого і за що штрафуватимуть

Відповідно до Закону зазнала змін частина третя статті 241 Закону України «Про рекламу», яка унормовує відповідальність роботодавця за дискримінацію в оголошенні про вакансію. У разі порушення вимог щодо реклами із послуг працевлаштування рекламодавець сплачуватиме до державного бюджету штраф у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент вчинення порушення.

Відтепер роботодавець отримає штраф за:

  • вказання віку кандидатів;
  • пропозицію роботи лише жінкам/чоловікам (виняток − специфічна робота, яку може виконувати виключно особа певної статі);
  • висування вимог, що надають перевагу жінкам або чоловікам, представникам певної раси, кольору шкіри (виняток – випадки, визначені законодавством, та випадки специфічної роботи, яку може виконувати виключно особа певної статі), а також щодо політичних, релігійних та інших переконань тощо.

Відповідальність за порушення законодавства про рекламу несуть:

  • рекламодавці, винні:
  • у замовленні реклами продукції, виробництво та/або обіг якої заборонено законом;
  • у наданні недостовірної інформації виробнику реклами, необхідної для виробництва реклами;
  • у замовленні розповсюдження реклами, забороненої законом;
  • у недотриманні встановлених законом вимог щодо змісту реклами та у замовленні розповсюдження реклами, в якій не дотримано встановлені законом вимоги щодо її змісту;
  • у порушенні порядку розповсюдження реклами, якщо реклама розповсюджується ними самостійно;
  • виробники реклами, винні у порушенні прав третіх осіб при виготовленні реклами;
  • розповсюджувачі реклами, винні в порушенні встановленого законодавством порядку розповсюдження та розміщення реклами.

Куди звертатися у разі виявлення ознак дискримінації у рекламі

За захистом своїх прав можна звернутися до наступних інституцій:

Дізнатися більше про надання безоплатної правової допомоги можна за посиланням: https://linktr.ee/legalaid.gov.ua.